ІСТОРІЯ УКРАЇНИ Forum Index ІСТОРІЯ УКРАЇНИ

 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Ось так фальсифікують історію нашої культури?

 
Post new topic   Reply to topic    ІСТОРІЯ УКРАЇНИ Forum Index -> Соціально-економічний розвиток та культура Київської Русі
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Istoruk



Joined: 23 Nov 2006
Posts: 533
Location: Івано-Франківськ

PostPosted: Fri Dec 01, 2006 2:54 pm    Post subject: Ось так фальсифікують історію нашої культури? Reply with quote

«Загуслена» бандура
Як «політичні історики» фальсифікують давньоукраїнську музичну спадщину

Ярослава МУЗИЧЕНКО





Quote:
«Пам'ятаю, як у п'ятому класі я був шокований тим, що велетень Ілля Муромець з картини Васнєцова «Три богатирі», за билиною, був «маленький да удаленький», а всюди мальований чорним татарином Соловей-Розбійник мав «желты кудри», — згадує культуролог, дослідник музичної спадщини українців Ігор Шрамко. — Та значно більше я був вражений, коли на третьому курсі консерваторії зрозумів: літописний Боян не грав на російських гуслях. Хоча цього, як у казці про голого короля, не хотіли помічати». Із книжки в книжку упродовж століть автори переписували, що Боян співав під гуслі. Про це писав і А.Гуменюк у виданні «Українські музичні інструменти», посилаючись на переклад «Слова о полку Ігоревім» 1953 року:

Да той, браття, наш Боян

То ж не десять соколів він на лебедів пускав,

А свої літучі персти він на струни накладав;

І живії струни славу самі грали тим князям.

Хоча слова «гуслі» тут, як бачимо, немає, академік Дмітрій Ліхачов у своїй праці «Слово о полку Ігореве и культура его времени» пише: «У «Слові» автор говорить про себе як про виконавця свого твору під акомпанемент гуслів». Академік Ю.Келдиш у своїй «Истории русской музыки» чомусь переконує, ніби з контексту «Слова» «можна легко зробити висновок, що це були старовинні російські гуслі». Утім навіть якби «гуслі» у «Слові» й згадувалися, це не обов'язково означало б інструмент, який сьогодні знають під цією назвою. Адже в давніх писемних пам'ятках «гуслі» — це загальна назва усіх струнних та щипкових музичних інструментів.

Понад 30 років тому Ігор Шрамко почав збирати колекцію традиційних музичних інструментів для Музею народної архітектури й побуту України. «Перша моя експедиція відбулася взимку, в Корюківський район Чернігівщини, — розповідає пан Ігор. — Звідти я привіз арфоподібну бандуру». В одній з таких поїздок дослідник роздобув бандуру, на якій грав Тарас Шевченко. 1974 року відбулася перша виставка музичних скарбів. Чим більше музичних інструментів переходило через руки вченого, тим певніше він переконувався, що скрипка, бандура чи ліра — це не просто супровід до пісні чи танцю, а культовий предмет, за допомогою якого людина може зв'язуватися з божеством. Про це свідчать і зображення на різних частинах інструментів.

У 1978 році в журналі «Україна» пан Ігор уперше опублікував фото бандури iз зображенням змії. Змій українці малювали й різьбили не тільки на музичних інструментах, а й на посуді, навіть санях. Як пояснює Ігор Шрамко, культ змієногої богині був поширений в усьому світі. У стародавній символіці змій — це знак води і одночасно вогню-блискавки, а також дощу — єднання землі й неба. Зображення змієногої богині часто зустрічається на трипільських і скіфських пам'ятках. Ці «картинки» підсилюються багатющим фольклором на тему змій, зокрема легендами козацького часу.

У 1990 році Ігор Шрамко організував виставку «Сім бандур України і козак Мамай». А в 1991 році виставив 60 бандур, розмістивши їх таким чином, щоб було видно, як інструмент розвивався, а часом і змінювався. Як зазначає пан Ігор, досі й за кордоном, і в Україні, не бачивши, не читавши, не аналізувавши першоджерел, продовжують тиражувати вигадки українофоба з Імператорської академії наук Росiї Фамінцина, який поділив народи на «старших і молодших братів», стверджуючи «появу» українського народу, його мови і музики аж у післямонгольський період. За версією Фамінцина, українці запозичили кобзу в чорноморських татар, а в XVI столітті запозичили бандуру в Західної Європи. Хоча, коли заглибитися в етимологію, видно, що слово «кобза» утворилося, швидше, від індоєвропейського кореня «коб» (вигин, порожнина, посудина) і означає інструмент з резонатором. У нас «кобзою» називають смичкові скрипку та ліру, численні щипкові, духову дуду-козу та духово-щипковий металевий варган. Навряд чи назва стількох різноманітних інструментів є запозиченою. Найкумедніше, що назва татарського інструмента, від якого нібито походить «кобза», — бзура. Не менш кумедним є намагання вивести кобзу від половецького кобузу, адже на ньому грали смичком.

Що ж до бандури, то дивно, що інструмент, на якому у Франції, Німеччині, Польщі грали паничі й пани, в Україні став масовим народним, потрапивши до рук селян і старців. На Поліссі здавна існував музичний лук-варган тієї конструкції, що й досі побутує в різних регіонах світу. Металеві варгани є у литовців та латишів із назвою «бандуреліс», «бандурка». В українців же були струнні «бандури-кобзи» — тамбуроподібні, лютнеподібні, арфоподібні. Серед останніх — виявлений Ігорем Шрамком різновид, що досі побутує в різних регіонах України й був зображений на золотій скіфській пластинці. Цікаво, що інструмент, подібний до бандури, був зафіксований на теренах України ще у Х столітті у Ібн Даста, а оспіваний у «Слові» похід князя Ігоря відбувся на два століття пізніше. Збережена до нашого часу українська дума цілком відповідає поетичній формі «Слова о полку Ігоревім». Михайло Драгоманов, Павло Житецький, Володимир Антонович вказували на тісний зв'язок між козацькими думами й героїчним епосом домонгольської доби. І не знайшли слідів спорідненості між думами і билинами.

Однак навіть в Енциклопедії українознавства публікують дані, взяті в «імператорського історика» Фамінцина. І все тому, що деякі політики, не тільки сусідньої держави, твердять: «Україна і Росія — це одне й те ж, обидві зросли зі спільної билинно-гусельної традиції». На службі у політиків, як водиться, «пашуть» дослідники. Такі-от, як Леонід Черкаський, який минулого року видав книжку «Українські народні музичні інструменти» на замовлення Державного комітету телебачення і радіомовлення України, рекомендовану як посібник для музичних шкіл і училищ. «Пан Черкаський доводить походження бандури і думи від гусел і билини, твердячи, що «Слово» — це билина, яка виконувалася в супроводі десятиструнних гусел-псалтиря (які, до речі, з'явилися аж у XIV столітті), і що цю думку нібито «обгрунтував видатний український фольклорист Філарет Колесса», який про це, ясна річ, не писав», — вважає Iгор Шрамко.

«Українська культура не впала з неба і виникла не у XVIII чи в XV столітті, — каже Ігор Шрамко. — Вона є часткою світового культурного процесу, у ній збереглися глибинні архаїчні пласти музичної культури. Мусимо знати всю світову культуру, щоб сказати, що розуміємо українську». Тільки для цього нам треба зламати у свідомості стіну, що затуляє від нас отой загальносвітовий культурний процес.


umoloda.kiev.ua

Виходить хтось і чомусь у сусідній державі так фальсифікує історію нашої культури?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Majesty



Joined: 23 Nov 2006
Posts: 116
Location: Портал українських колекціонерів

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 8:10 pm    Post subject: Reply with quote

Історія може й не точніша за фізику, але набагато більш суб"єктизована. Багато істориків надають перевагу таким "дослідженням", що пишуть історію під своє оточення. Справді, краще сприймається. На таких "істориків" люблять посилатись шовіністи.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    ІСТОРІЯ УКРАЇНИ Forum Index -> Соціально-економічний розвиток та культура Київської Русі All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group